Skrivefeil og atter skrivefeil

av   januar 24, 2007 at 10:07 am (rettskriving)

Det er stadig fokus på skrivefeil. Jeg er nok en av dem som irriterer meg over skrivefeil og slurvete språk, særlig i media. Journalister bør så absolutt kunne skrive riktig. De burde i det minste få noen til å lese korrektur for seg.

På VGB og andre blogger er det selvfølgelig ingen kvalitetskontroll på det vi bloggere legger ut, og man kan ikke forvente at alle innlegg er fri for feil. Derfor prøver jeg å ikke henge meg alt for mye opp i feilskrivinger fra mine medbloggere. Men når det gjelder redaksjonelle artikler som publiseres i de ulike nettavisene burde det være en viss form for kontroll. Det virker det ofte som det ikke er.

I dagens VG nett kunne man for eksempel lese om funnet av en sjelden hai-art i havet utenfor Japan. Den korte artikkelen er spekket med skrivefeil og generelt dårlig språk. Artikkelen konkluderer at "haien [...] var 1,6 meter lang, men døde like etter at den ble fanget." Så den døde altså på tross av at den var nøyaktig 1,6 meter lang. Du verden.

Feil orddeling er en annen vederstyggelighet vi ser stadig mer av. Alle har vært borti ananas som biter og lamme koteletter. Forleden var jeg på en Hennes og Mauritz-butikk i hovedstaden, der jeg kom over dette skiltet: "Dun jakker m. avtagbarhette."

Også var det ordet ett, da. Ett er et tallord, et er en ubestemt artikkel. Man skal ikke skrive ett eple når man mener et eple. Å lese tekster der ett brukes konsekvent i stedet for et er veldig slitsomt.

Det påstås at SMS-språk er skyld i mye elendighet, særlig blant ungdom. Og det kan jeg være enig i, når folk begynner å skrive blogginnlegg som begynner slik: "Oxo sa j ti han duden at han ik sku g8 sg s flt lol klemz". Jeg sier bare en ting: Skjerp dere, folkens.

Dysleksi er i ferd med å bli stuerent, ja neste populært. Kan man ikke skrive, javel, da har man dysleksi. Og det er uten tvil mange som har reelle problemer. Men jeg tør påstå at de fleste andre kan lære seg å skrive riktig, eller i det minste riktigere, ved å være en smule bevisst på hvilke taster man trykker på. Selvfølgelig er det mange ord som kan være vanskelige. Mange lånord, slik som restaurant og engasjement, er kinkige, men kan læres.

Til syvende og sist er det snakk om å ta seg litt bedre tid når man skriver.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

43 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

  1. Tuddelu sier,

    januar 24, 2007 at 11:11 am

    Ta for deg “de” og “dem” også er du snill!

    Jeg irriterer meg grønn over alle “demene” som ikke skal være her…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Fureflagellat sier,

    januar 24, 2007 at 11:14 am

    #1

    Jeg hadde nok et par ting til jeg kunne tatt med i innlegget, men jeg ville ikke gjøre det for langt. De og dem er absolutt en kilde til irritasjon…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. lille_my_89 sier,

    januar 24, 2007 at 11:20 am

    heelt enig! Leser du et av mine innlegg kan det jo godt hende at du finner haugevis med skrivefeil, og jeg burde vel egentlig bli flinkere til å lese gjennom og rette feilene, men likevel. Jeg er ikke en journalist som får betalt for å skrive det jeg skriver.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. lille_my_89 sier,

    januar 24, 2007 at 11:24 am

    #1 og #2: ser dere irriterer dere om “de og dem” hvordan er reglene for det? peiling på hvor det er mulig å finne mer om det? Jeg har nynorsk som hovedmål, men kan vel si jeg er ganske stø på bokmål likevel. Det eneste er sånne ting som det jeg har problemer med, det også han og ham:S

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. Helenes-verden sier,

    januar 24, 2007 at 12:16 pm

    skrivefeil er en ting å skrive feil er en annen ting ;) værre er det med språket ungdommer kan jo ikke lenger snakke reint, hva men “shøpesenter” “shøkken” det heter da virkelig kjøpesenter og kjøkken ;) og det samme er med alle andre skj lydene hvor har de gjordt av dem ? ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Grundes_lille_Verden sier,

    januar 24, 2007 at 12:20 pm

    Word!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. Fureflagellat sier,

    januar 24, 2007 at 12:22 pm

    #4

    Dersom man ikke bruker de og dem riktig intuitivt er det kanskje ikke så greit. Da må man strengt tatt begynne å analysere setningene. Og det er jo litt kronglete…

    Se mer her:

    http://www.sprakrad.n...

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. Fureflagellat sier,

    januar 24, 2007 at 12:23 pm

    #5

    Godt poeng om skj-lyden. Og jeg føler meg tvunget til å påpeke at du med din kommentar understreker mitt poeng om å ta seg litt bedre tid når man skriver…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Triggerhappy sier,

    januar 24, 2007 at 12:24 pm

    Er fullstendig enig. Har hatt en liten utblåsning selv: http://www.vgb.no/883...

    Godt å se at det er flere som er glad i språket vårt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Fureflagellat sier,

    januar 24, 2007 at 12:28 pm

    #6 Grunde

    Jepp. Og powa to da pipl!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Stjordal1 sier,

    januar 24, 2007 at 1:04 pm

    Jeg blir alltid så lei meg når jeg oppdager at jeg i farten har slurvet.

    Det aner meg at nettopp farten er et poeng når man blogger. Man sitter ikke og spekulerer på formuleringer og ortografi, men bare klasker i vei. Eller veg.

    På den måten oppnår man to ting: Masse slurvefeil OG spontanitet.

    Vi trøndere er jo kjent for vår vanvittige impulsivitet (Eggen f.eks.) bare vi andre får tenkt oss litt om.

    Nå skal jeg bare lese gjennom kommentaren og så er det bare å trykke på send-knappen. (Eller send knappen som det sikkert kommer til å hete etterhvert)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. Fureflagellat sier,

    januar 24, 2007 at 1:12 pm

    #9 Triggerhappy

    Bra innlegg du linket til. Jeg kommenterte det til og med!

    #11 Stjordal1

    For ikke å snakke om etter hvert. Denne gangen var du flink og slurvet (slur vet) lite.

    Spontanitet er forresten skummelt. Det kan bli moro av slikt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. ke2 sier,

    januar 24, 2007 at 2:29 pm

    Hehe, veldig bra poenger. “Og så sa henne til meg at jeg skulle….”, er jo også et kroneksempler. Det brukes jo i muntlig språk også, men hverken ser eller høres bra ut.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. Fureflagellat sier,

    januar 24, 2007 at 2:35 pm

    #13 ke2

    Stemmer, dette med hun og henne blir brukt veldig løssluppent nå til dags. Og det høres rett og slett idiotisk ut…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. - sier,

    januar 24, 2007 at 2:44 pm

    “Det er svært sjeldent man ser haien i live og i de tilfellene den blir sett er det vanligvis i død tilstand (…)”

    Fra den samme artikkelen – denne setningen er da svært pussig (men den er ikke normal).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. Mina sier,

    januar 24, 2007 at 2:49 pm

    Jeg blir mest imponert over at noen gidder og korrekturlese innlegg og artikler.

    Selvsagt bør journalister ikke ha for mange skrivefeil, men om det opptar deg så veldig, send brev/mail til redaksjonen så dem kan refse journalisten for sine skrivefeil i stedet for å skrive atter et innlegg om skrivefeil, tror du de som har masse skrivefeil vil lese innlegget ditt og rette på sine feil?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  17. Gizzie sier,

    januar 24, 2007 at 3:04 pm

    Og er det virkelig så vanskelig å lære forskjellen mellom han og ham?!?

    Var virkelig imponert over VG for en stund siden når de skrev at kua ble “drept”, mens fotballaget ble “slaktet”…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  18. blengsa sier,

    januar 24, 2007 at 4:18 pm

    Så dere ikke artikkelen her om dagen som omhandlet startour (tror jeg) sine skrivefeil i en annonse. Der var det skikkelig mye skrivefeil der.. skal se om jeg finner igjen artikkelen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  19. LillePille sier,

    januar 24, 2007 at 6:51 pm

    Var det ikke en sak her for noen år siden hvor temaet var at mediene (avisene tror jeg) ikke ville bruke korrekturlesere?

    Mener det var en slik sak for en stund siden. Syns ofte det er mye slurve feil både på nettavisene og papiravisene. En uting egentlig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  20. Stjordal1 sier,

    januar 24, 2007 at 7:51 pm

    Jeg ser på VG-bloggen som en forbedringsanstalt.

    Bloggen er den ENESTE forbedrings-anstalten jeg har vært på/i/ved. Jeg antar at alle mine sluvrefeil kan irritere enklete, men er man på annstalt så er man på anstallt osv.

    Jeg har lagt merke til at mange bruker _understreking_ når et ord skal framheves. Jeg bruker STORE bokstaver. Det er ikke særlig pent, det heller.

    Flinke forfattere bruker nesten aldri utropstegn, understreking (foran eller bak) eller store bokstaver. De klarer å få fram dynamikken i fortellingen likevel. (De bruker ikke så mange paranteser, heller)

    De er jammen GODE!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  21. navlelo sier,

    januar 24, 2007 at 8:43 pm

    Halleluja!!

    Endelig noen som tar tak i disse evindelige skrivefeila og setningsoppbygning.

    Noe som irriterer meg er at de fleste journalister overhode ikke vet forskjell på et verb og adverb. Setninger som inneholder “å ikke …” florerer i artiklene. VG og NTB er verst når det gjelder denne utingen.

    STÅ PÅ!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  22. Jinta sier,

    januar 24, 2007 at 10:15 pm

    Jeg er så enig, så enig med deg! Jeg er helt opphengt i skrivefeil og gremmes når jeg leser tekster med skrivefeil (spesielt ordelingsfeil). Jeg er ikke feilfri selv, men tillater meg likevel å publisere dette innlegget. Med fare for å pådra meg kommentarer som “du må feie for din egen dør”, tør jeg likevel å glede meg over dette: Det morsomste med denne “tråden” er at de som kommenterer at de ikke kan like skrivefeil, er de som selv har flest skrivefeil! Artig!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  23. Faberine sier,

    januar 25, 2007 at 1:40 pm

    Jeg tror ikke alle disse rettskrivingsfeilene kommer fra SMS og kjappe skrivemetoder.

    Hvis en ser på holdningene i samfunnet generelt, samt latskapen og giddeslausheten blandt de yngre på skolebenken, så finner man svaret der.

    Foruten disse holdningene, finner man mangelfull ærbødighet i forhold til det norske språk, samt mangel på interesse for hvordan vi har kommet hit i utgangspunktet. For de fleste hadde det vært ett(!) fett om vi hadde skrevet dansk eller gammelnorsk..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  24. din leif av en feil sier,

    januar 25, 2007 at 2:59 pm

    Du skriver så fint. Hyggelig at du ikke respekterer de som har dysleksi, men der klarer du jammen å skrive en leif selv.

    “ja neste populært”

    Du er så god at du ikke ser deg selv.

    Ellers enig i at dette er viktige saker du tar opp. Mye leif på vg.no, men i bloggene er der “nesten” bare normale mennesker.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  25. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 8:47 am

    #16 Mina

    Jeg tror ingenting. Jeg bare skriver om det som opptar meg.

    #17 Gisle

    Enig. Han og ham er det ingen som bryr seg om lenger.

    #18 blengsa

    Den så jeg, og jeg er fortsatt imponert…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  26. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 8:49 am

    #19 LillePille

    Jeg tror ikke avisene nødvendigvis ikke vil bruke korrekturlesere. Det er heller det at korrekturleserne er de første som må gå når avisene må spare penger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  27. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 8:50 am

    #20 Stjordal1

    Etter å ha lest innlegget ditt bestemte jeg meg gor å fjerne en utheving i mitt forrige innlegg. Får jår vjuing plessjer, som det heter på fint.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  28. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 8:52 am

    #24 Leif/Trond

    Gratulerer, du fant en srkievlfei i innlegget mitt. Flott.

    Alle som har dysleksi kan gå og leke i trafikken.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  29. Lisa sier,

    januar 26, 2007 at 8:53 am

    “Det er svært sjeldent man ser haien i live og i de tilfellene den blir sett er det vanligvis i død tilstand…”

    Tror jeg skjønner hva du mener med “generelt dårlig språk” i den artikkelen ja..

    *Rister på hodet og sukker oppgitt* ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  30. Tuddelu sier,

    januar 26, 2007 at 8:54 am

    Har “dem” lest dette innlegget tror du? “dem” det gjelder. :-P

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  31. Tuddelu sier,

    januar 26, 2007 at 8:54 am

    i min siste kommentar kan faktisk både “de” og “dem” brukes i den siste setningen…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  32. mairmog_8 sier,

    januar 26, 2007 at 9:06 am

    Flott! Applaus! Det er sørgelig å se hvor dårlig folk generelt håndterer det norske språket. Jeg har full forståelse for dyslektikere og deres problemer, men jommen er det mye slurv ute og går også!

    Jeg er klar over at mitt eget språk muligens er blitt utvannet etter 18 år i utlendighet, men jeg irriterer meg fortsatt over skrivefeiliene jeg ser “overalt”. Noe av det første vi lærte av rettskriving på skolen var for eksempel at det er “nok med en K i nok”, at det “aldri er G i aldri”, at det “alltid er to l-er i alltid”, det er “ikke moro med to r-er i moro” og at ingen norske ord slutter med to m-er… Lærer ikke skolebarna dette lenger?

    Fint at du tok opp temaet på en saklig måte! God helg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  33. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 10:19 am

    Takk for alle støttende kommentarer. I parentes bemerkes at jeg først skrev feil: Støtende. Et lite eksempel på hva feilskriving kan gjøre med meningen i en tekst, og ikke så rent lite pedagogisk om jeg må få si det selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  34. Edbregadog sier,

    januar 26, 2007 at 10:40 am

    Jeg er vel en av synderne her på bloggen. Har fått påpakning for deling av ord bl.a.

    Jeg synes det er greit å få tilbakemelding når det blir for ille, for man lærer så lenge man lever.

    Prøver å gå gjennom mine innlegg før jeg trykker på publisere, men noen ganger går det for fort i svingene.

    Det er faktisk viktig at vi oppretholder språket vårt. Hvem vet ellers hvor vi ender.

    :o )

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  35. sizz sier,

    januar 26, 2007 at 10:41 am

    *applaus* dette er en sak jeg er opptatt av selv! (og nå merker jeg at jeg ble veldig påpasselig med å skrive rett…)

    en ting er jo om en bommer på en tast, det kan jo skje alle. men når det blir slike feil som er poengtert i kommentarene(de, dem, han, ham), blir det faktisk irriterende!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  36. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 10:47 am

    #34

    Som du sier går det noen ganger for fort i svingene, og det er selvfølgelig lov med en liten skrivefeil inniblant. Det er fort gjort å taste feil. Det viktigste er egentlig at man er bevisst på det.

    #35

    Som jeg skrev over: Feiltasting er fort gjort og fullt tilgivelig. Jeg gjør det rett som det er selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  37. olepetter_9 sier,

    januar 26, 2007 at 11:57 am

    Jeg blir bestandig litt sur når jeg leser en kommentar jeg nettopp har sendt og oppdager rare setninger, skrivefeil og ord som mangler.

    Tror at rare setninger som oftest kommer av at man skriver for fort og i tillegg sitter og redigerer på teksten for å omformulere setningene i full fart.

    Det å ta seg bedre tid til å lese over hva man egentlig har skrevet er vel eneste løsningen på det.

    Journalister burde i hvertfall ta seg noen sekunder ekstra tid til å sjekke hva de har skrevet, lære seg orddelingsregler og lignende. De lever tross alt av å skrive.

    Fort gjort å rote til slik at man ender opp med setninger som “Heng han, ikke vent til jeg kommer” når det skulle vært “Heng han ikke, vent til jeg kommer” :-D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  38. sjalle sier,

    januar 26, 2007 at 12:35 pm

    Bra innlegg, men her har du en smekk (*!*) for kommentar #28, den var zlehm. Jeg har sagt det før og sier det igjen og igjen, – sms språk og lydskrift (les: lokalrevy på dialekt) virker for som et skalkeskjul for manglende kunnskaper i rettskriving.

    (med forbeold om skrivefeil)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  39. sjalle sier,

    januar 26, 2007 at 12:41 pm

    ..bzzzz. Det er kanskje ingen dum ide å vente litt, sånn ca. 5-10 minutt før man poster (hvis det ikke er midt i et kommentarrush på i en blogg), og så lese greiene enda en gang til. Jeg gjør i alle fall den feilen at jeg kontrolleser mens en forrædersk indre stemme forteller meg at jeg har tatt med ord som slett ikke er der.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  40. Fureflagellat sier,

    januar 26, 2007 at 12:42 pm

    #37

    Enig med du, som det heter. Ta seg tid er stikkordet.

    #38

    Jada, sjalle, jeg vet at det var zlemt. Innlegget mitt var ikke ment som kritikk mot dyslektikere. Derfor følte jeg for å være litt usaklig. Som jeg så ofte gjør, dessverre.

    Dyslektikere burde selvfølgelig ikke leke i trafikken før de har lært seg å lese skiltingen.

    Nei, huff, der var jeg slem igjen! Unnskyld.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  41. The Chell sier,

    januar 27, 2007 at 11:56 am

    Vel, tør jeg påpeke at du har én skrivefeil i din vakre blogg?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  42. Fermat sier,

    januar 28, 2007 at 10:06 am

    Men si meg en ting. Hvordan bil har du?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  43. Fureflagellat sier,

    januar 29, 2007 at 8:22 am

    #41

    Nei, det tør du ikke.

    #42

    Jeg har en rød Ironi.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00