Tror jaggu jeg skal begynne å drekke i lunsjen

av   desember 15, 2006 at 8:13 am (drekkaaaa!)

Inspirert av våre folkevalgte skal jeg nå begynne å drikke alkohol jevnlig i lunsjen. Deretter skal jeg gå tilbake på jobb. Jeg ser på dette som helt uproblematisk, så lenge jeg ikke er synlig beruset. Vurderingsevnen blir nemlig ikke påvirket overhode så lenge man ikke kan se på en person at den har drukket, uansett alkoholinntak. Slik er det bare.

Høyres Inge Lønning mener at det ikke trengs noen retningslinjer for hvor mye man kan drikke før man raver rundt i stortingssalen, men man bør ikke være synlig beruset. Det er tross alt ikke så farlig om en stortingsrepresentant gjør et feil valg i fylla en gang i blant. Konsekvensene blir jo ikke så store.

Jeg skal også overføre prinsippet til andre områder i livet, slik som bilkjøring, henting av barn i barnehagen, og når jeg er på skytetrening med pistolen min.

PS: Jeg glemte å nevne at jeg er kirurg. Men pasientene mine merker jo ikke at jeg snøvler litt. De sover som regel allikevel. Dessuten er det jo bare en pasient om gangen. Sortinget bestemmer for oss alle.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

65 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

  1. Krokoline sier,

    desember 15, 2006 at 8:53 am

    Jeg tror også jeg vil følge stortingsrepresentantenes gode eksempel. En pils og en akevitt i lunsjen framover, setter bare en spiss på førjulstida. Regner også med at det vil føre til en utvidet juleferie på ubestemt tid….. :-)

    PS: Kanskje staten bør kjøpe alkometer til stortingsrepresentantene i julegave i år…?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 9:10 am

    #1 krokoline

    Kanskje man bør få en alkolås slik som i noen busser og biler? På den måten får ikke representantene stemt før de har blåst i en tut ved plassen sin og vist at de er nyktre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Krokoline sier,

    desember 15, 2006 at 9:15 am

    #2:

    Det hadde nok vært det beste for landet….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 9:17 am

    #3 Krokoline

    I hvert fall det beste for Stortingsrepresentantene, så slipper de å være fyllesjuke på jobb hver bidige dag. Mye av inntaket i arbeidstida er noe reparering, vil jeg tro.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. ARGUS37 sier,

    desember 15, 2006 at 9:21 am

    Det er klart at man i enkelte yrker må ha en “nulltoleranse” for alkohol, men i hvilke?

    En taxisjåfør (eller kirurg) – ja, selvsagt, men – er det like selvsagt for en murer på en varm sommerdag? Eller en konsulent i egen næring? Hva med bonden i egen åker?

    Det er altså ingen svart/hvitt situasjon her. Ser man på Danmark, har det vært mer eller mindre innarbeidet i generasjoner at man nyter sin grønne Tuborg i lunsjen. Er danskene blitt et dårløigere folkeslag av dette? Eller har samfunnet på noen måte gått i stå? Har man flere tilfeller av fyll i Danmark enn i Norge?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Kåre sier,

    desember 15, 2006 at 9:29 am

    Tror JAGGU vi skal begynne å teste kirurger for deres “promille” etter en natt med arbeid.

    Hva om politikere skulle begynt å stemme og holdt tale etter en hel natt med politisk aktivitet. Tror nok det ville blitt påpekt også.

    (er selv lege)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. Krokoline sier,

    desember 15, 2006 at 9:31 am

    Vinmonopolets utsalg er stengt på valdager. Tidligere var det også forbudt å servere alkohol på skjenkesteder på valgdager. Dette var jo for at folk skulle stemme i edru tilstand. Nå er jo ikke stortingsrepresentanter som vanlige folk å regne…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. tunfisk7470 sier,

    desember 15, 2006 at 9:35 am

    Man bør ikke drikke når man er på jobb og blir betalt deretter. De folkevalgte burde hvertfall ikke gjøre dette, de burde stille som gode eksempler. Helt uakseptabelt og respektløst. Stemme over statsbudsjettet etter et par akevitter……….Jeg gremmer meg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 9:36 am

    #5 Argus37

    Slevfølgelig er det noen yrker som ikke er like utsatt om man tar et glass i arbeidstida. Og samfunnet stopper ikke om det skjer. Men det er heller ikke poenget her.

    Å sitte på stortinget er ikke et hvilket som helst yrke. De er i en posisjon der mange mennesker, faktisk alle innbyggerne i Norge, stoler på at de tar om ikke riktige så i det minste veloverveide beslutninger. De fleste av oss vet at selv noen glass øl kan påvirke væremåten vår og hvordan vi oppfatter ting.

    Hvor ofte folk er fulle i Danmark aner jeg ikke, men de har også et annet forhold til alkohol enn oss, så vidt jeg har skjønt. Jeg mener at stortingsrepresentanter bør holde seg edru i arbeidstida, samme hva en murer i Danmark eller bonde i Sogn gjør.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 9:37 am

    #6 Krokoline

    Det har du fullstendig rett i. Litt betenkelig da, at det ikke stilles lignende krav til de på Tinget.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 9:45 am

    #6 Kåre

    Nå må det påpekes at jeg ikke virkelig er lege, bare så det er sagt.

    De har nok rett i at en lang vakt med stort arbeidspress kan virke minst like negativt på helsepersonell som alkohol ville gjort.

    #8 tunfisken

    Hør hør.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. AKan sier,

    desember 15, 2006 at 9:46 am

    Jeg har en kontor jobb i en større industri bedrift. Grensen for oss er enkel og grei, det er ikke tillatt å møte jobb selv om promillen er 0,1. Bryter vi dette resulterer det i advarsel og gjentatt brudd resulterer i AKAN opplegg eller oppsigelse. I jobb sammenheng så bør det være uproblematisk å stille edru også for de på tinget!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. Breiflabben sier,

    desember 15, 2006 at 9:49 am

    Ja ta deg et glass vin i lunsjen du. Tror ikke det er så farlig ;-)

    3 akevitt og en pils på 3-5 timer er heller ikke noe problem.

    Men du benytter et ord i din overskrift; “drekke” og det er det “nordmenn” assosierer med alkohol.

    En pils i arbeidstiden eller et glass vin, vil sannsynligvis gjøre at du utfører jobben bedre eller mer tilfredsstillende.

    I Danmark har Folketingsrepresentantene daglig både øl og akevitt i lunsjen, eller som det heter i Danmark, frokost.

    “Nyte alkohol, de’ e’ fali’ de’”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. Roar sier,

    desember 15, 2006 at 9:55 am

    Jeg foreslår omstemming! …. og da skal alle testes med alkomåler før de slipper inn i stortingssalen!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 10:24 am

    #13 Breiflabben

    “En pils i arbeidstiden eller et glass vin, vil sannsynligvis gjøre at du utfører jobben bedre eller mer tilfredsstillende.”

    Den var god. Det vil i hvert fall føre til at du TROR du utfører jobben mye bedre. Det er et gap mellom hvordan man tror man presterer og hvordan man faktisk gjør det når man har inntatt alkohol.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. Gammel Reserve sier,

    desember 15, 2006 at 10:32 am

    Æ ha fått mistanken bekrefta, at alle idiotiske ting som blir vedtatt i stortinget blir vedtatt i fylla.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  17. severin sier,

    desember 15, 2006 at 10:36 am

    Det er godt de folkevalgte bare sitter og forvalter penger, og ikke har ansvar for mennesker. Helsepersonell, lærere, sjåfører m.fl. som har et reelt ansvar for mennesker har nulltoleranse i sin yrkesutførelse.

    Kanskje de som har viktige jobber også bør lønnes i forhold til dette, mens de som f.eks bare flytter penger ikke bør prioriteres så høyt.

    P:S: Er pengeflytter selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  18. John Børven sier,

    desember 15, 2006 at 10:41 am

    Nei ærlig talt.

    Nå må media slutte å vinkle saker for å skape overskrifter!!!

    Ja dette er en av flere saker som har like stor verdi som hvilken bukse Victoria har på seg.

    Av dette kan man jo problematisere noe utrolig, men er det verd å bruke tid og oppmeksomhet på? Knapt.

    Finn viktigere å skape engasjement rundt.

    DETTE ER FLAUT VG!!!

    mvh

    JohnB

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  19. Dag sier,

    desember 15, 2006 at 10:42 am

    For det første, KA I HÆLVETTE HAR STORTINGSREPRESENTANTER å gjøre i det “ovale” rom etter et julebord i det hele tatt. Den som burde få kritikk for å ha godkjent en offentlig debatt etter et julebord er stortingspresidenten, og IKKE en representant som prøver å gjøre den jobben han er satt til å gjøre.

    Og for de som har sett innslaget med Per Sanberg på talerstolen tviler jeg på klarer å se at har har drukket, og det var heller ingen ulogisk fremførelse heller. Annet en at han kritiserte andre partier for IKKE å ta ansvar.

    Hele denne debatten er kommet som et resultat av useriøse politikere som elsker pressens oppmerksomhet, med det mener jeg… enkelte oppfører seg som barn med å springe å sladre på “vennen” sin for å få oppmerksomhet og fokuset på seg selv. Det er disse politikerne som er farlige MEG OG DEG.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  20. Odd Marthinsen sier,

    desember 15, 2006 at 10:55 am

    Sprit og storting, ja ikke rart at lande og moralen går rett vest, når vi har en gjeng med tullballer,som ikke kan la spriten vente til de er ferdig på job.

    hav signaler er dette til de unge? Jagland du må riste dine egne i AP før du skyter på FRP.

    Kun et parti som en kan stole på KRF.

    Heia Norske storting; En gjeng med alkolister og kommunister som tvangstyrer alle andre, men i vanlig arbeid får vi sparken når vi drikker i job.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  21. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 11:00 am

    #18 John Børven

    Man kan selvfølgelig kritisere VG og media generelt for denne saken og hvordan de kjører den. Faktum er like fullt at stortringsrepresentanter er påvirket av alkohol på jobb, og det bør ikke være akseptabelt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  22. clipso sier,

    desember 15, 2006 at 11:03 am

    haha jeg leste litt feil først å trodde du skulle drikke i dusjen! fikk meg en god latter

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  23. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 11:05 am

    #19 Dag

    Jeg så innslaget med Sandberg, og må si at jeg ikke reagerte spesielt på oppførselen hans. Hva han sa er så sin sak, jeg har ikke vært imponert av det han har hatt å si i fortida heller.

    Men å gjøre et poeng ut av at noen er skikket til å utføre en viktig jobb fordi de ikke er synlig, men bare litt, beruset er bomskudd. Selv kan jeg vansligvis drikke ganske mye før noen ser det på meg. Når det blir synlig er jeg allerede ganske full og ville aldri funnet på å gått på jobb. Poenget er at like mengder alkohol virker forskjellig fra person til person, og til og med fra dag til dag.

    Hvordan dette har kommet media for øre er muligens resultat av dårlige kolleger, men det forandrer ikke kjernen i saken: Hvorvidt man bør være ruset på Stortingets talerstol eller ikke.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  24. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 11:06 am

    #22 clipso

    He he. I dusjen drikker jeg ikke. Der tisser jeg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  25. Tor Erland sier,

    desember 15, 2006 at 11:08 am

    …..Er det ikke slik at ved stortings og kommunevalg slipper de ikke inn berusede personer, og ølutsalg i butikkene stenger tidlig dagen før? Mens de ve velger inn kan leve på fylla og stemme over fremtiden vår?…. Spesiellt opplegg!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  26. ARILD sier,

    desember 15, 2006 at 11:28 am

    Det er bare barn og fulle folk som sier

    sannheten !!!! Kanskje bra at de drikker,

    så kommer sannheten frem …….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  27. Ola dunk sier,

    desember 15, 2006 at 12:43 pm

    All denne drikkingen kan forklarer hvorfor det

    kommer så mye tull ut av Stortinget.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  28. - sier,

    desember 15, 2006 at 12:44 pm

    Ærlig talt FRP, dette er helt på trynet.

    Så på TV i går at også Svein Kåre Kristiansen forsvarte drikking på jobb.

    Ærlig talt, hvor er vi på vei ?

    Hilsen

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  29. Jan sier,

    desember 15, 2006 at 12:45 pm

    Denne bloggen er jo bare et bevis på at media er et politisk våpen. Synes det er smålig av våre folkevalgte å velge å være annonym i en slik sak. Ut fra dette mener jeg Hagen har rett; Sandberg blir mobbet…

    PS! Forsvarer ikke at Sandberg drakk, men er mer kritisk til “tysterne” (kaller dem tystere pga de er annonyme), enn en promille på langt under 0,5.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  30. Christer sier,

    desember 15, 2006 at 12:54 pm

    Sannheten kommer i fylla.. Og hvorfor selges det øl i kantina på stortinget. i USA selges det ølk i kantina på ungdomskolen i noen stater.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  31. HansP sier,

    desember 15, 2006 at 12:57 pm

    Stortinget er og skal og bør være i en særstilling. Jeg ser det ikke problematisk at en stortingsrepresentant tar en alkoholenhet eller to og fortsatt er på jobb.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  32. Per Olav sier,

    desember 15, 2006 at 1:01 pm

    Der er vel all grunn til å være mer bekymert over at enkelte representanter ikke bruker slips i nasjonalforsamilingen enn at noen faktisk er litt på druen eller?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  33. Dansken sier,

    desember 15, 2006 at 1:08 pm

    I Danmark har vi tatt en pils til lunsjen i alle dager. Du finner ikke mange danske firmaer som ikke serverer øl i kantinen, så jeg klarer virkelig ikke å se problemet. Danskere er kanskje litt mere modne og skjønner når det er greit å ta seg en lille en og når det blir for mye til å kunne utøre jobben sin. Kanskje nordmenn ikke klarer det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  34. Bossen sier,

    desember 15, 2006 at 1:25 pm

    Man behøver ikke ha tatt en øl og 3 akevittfor å si noe dumt fra stortingets talerstol! Enkelte andre representanter kan virke som de går i alkorus hele tiden med de tåkete utsagnene som blir gjort.

    En stortingsrepresentant som “nyter det gode liv” er vel en god representant for folket? Stå på Sandberg!

    Vi vil vel ikke ha alkolås på mic`en på stortingets talerstol???…. eller???

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  35. Tidl.stortingsrepr. sier,

    desember 15, 2006 at 1:33 pm

    Så mye tull som står i disse bloggen her, viser vel at stortingsrepresentantene er som folk flest…?

    Det er forøvrig ingen som drikker i lunsjen hver dag på stortinget. Det dreier seg om en juleavsluttning med svært moderate mengder alkohol.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  36. Kjell Kristensen sier,

    desember 15, 2006 at 1:35 pm

    Jeg reagerer bare på overskriften fra Carl I. Hagen, ellers er verken fri børst, kriminelle rulleblad eller andre klanderverdige forhold noe nytt når det gjelder FrP.

    Men når Carl I. Hagen syter over at media og andre må slutte å mobbe Per Sandberg, så må det jo være tillatt å minne herr Hagen om at han selv lanserte slagordet om “Mobb en politiker!” for atskillige år tilbake. Har hans populistiske hukommelse omsider sviktet fullstendig, så han selv ikke er klar over hva han selv har sagt og ment i årenes løp, eller er det bare problematisk å få sine egne, idiotiske slagord mitt i fleisen som en boomerang?

    For et parti som har levd fett på å slenge dritt om andre hudfarger/landsdeler/sosiale stauser enn sine egne, er det kanskje plagsomt og smertefullt å oppleve hvordan denne typen maktovergrep og stigmatisering virker når de blir rettet mot en selv.Men det er faktisk en lekse Frp mer enn noen andre trenger å lære seg!

    Avsender: Fei for egen dør!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  37. Anonym sier,

    desember 15, 2006 at 1:37 pm

    Er det vi skattebetalere som betaler disse fyllefestene på kontorer og på stortinget?

    Hvis ja, blir det mye svartarbeid fremover.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  38. Eirik sier,

    desember 15, 2006 at 1:43 pm

    Jeg lurer nå på hvorfor Per Sandberg grakk så mye før han gikk på talerstolen. Tre drammer og en øl er jo ingen helaften, men en anseelig mengde situasjonen tatt i betraktning.

    Jeg tror det var planlagt av ledelsen i Fr.P. for først å kunne gå beruset til talerstolen for så å kunne framstille seg selv som mobbeoffer.

    Dermed slår Fr.P. to fluer i en smekk. Først slår de et slag for normalisering av alkohol i det offentlige rom – FrP-KrF: 1-0. Så samtidig klarer de nok en gang å framstille seg som mobbeoffer – FrP-Resten: 1-0. Men jeg lar meg ikke lure.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  39. per sandbergs slektning..... sier,

    desember 15, 2006 at 1:48 pm

    til per andbergs favør er det jo ikke så farlig om han tar en øl eller 3 i lunsjen tross alt det skal jo stemmes over det han foreslår uansett.. danskene er ikke dårliger de selv om de jør det. jeg kjenner per godt å han er ikke en

    uansvarlig person, hvis han hadde følt seg beruset hadde han gått hjem å tatt kveld han hadde ivertfall ikke inntatt taøerstolen på stortinger synlig beruset. hvis du kan si at du ikke har tatt deg en pils enten før du har kjørt bil eller gått på jobb så er du en av de få i norge som kan si det. holder med per i dette tilfellet jeg. stå på per vi i steinkjer holder med deg!!!!!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  40. unge lovande sier,

    desember 15, 2006 at 1:51 pm

    Har lyst å ta meg litt drikka i lunsjen eg og, hadde passa fint å bli sykemeldt nå før jul, så eg får litt ekstra tid til å kjøpe presanger og drikka litt mer….

    Men heldigvis har eg ein ok leder som aldri i livet ville sykemeldt meg !! :)

    Dersom ingen regler er brutt, ser jeg ingen problemer med om noen har tatt ein drink eller to, men om det burde vært regler for dette er en annen sak…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  41. Ølmannen sier,

    desember 15, 2006 at 1:54 pm

    Arbeidsplassen er ikke noe alkoholfri sone! Og hvorfor i all verden skulle det være det?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  42. tolabe sier,

    desember 15, 2006 at 1:54 pm

    Stakkars uskyldig forfulgte Frp-ere, alltid er de utsatt for forfølgelse og mobbing. Her påpeker man bare opplagte sannheter som at finnmarkinger er late, alenemødre er trygdemisbrukere, asylsøkere er kriminelle, muslimer er terrister og politikere (Frp-ere er ikke politikere) er løgnere og bare ute etter å flå vanlige mennesker og stikke unna alle oljepengene våre, og så er man uheldig og får i seg litt akevitt før man går på Stortingets talerstol, og dermed er mobbingen igang igjen.

    Sandberg gjorde ikke annet enn å følge partiprogrammet, han: Nei til innvandring (han skallet ned en innvandrer for noen år siden), fri fart (han fikk en svær fartsbot forleden), fri sprit (også i Stortinget). Urettferdig, altså!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  43. Stjordal1 sier,

    desember 15, 2006 at 1:59 pm

    shALL Bre fetelle lritt fraaaaa nooooe sÅmm! chedde i schte:

    (Hikk)

    Dzext kom inn en Kunde!!! å za att hanbb sckulle flytt3 til scødar’n Hæ! får en Tyype?!!!

    (Dobbelthikk)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  44. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 2:09 pm

    Hm. Her hamrer det inn med innlegg. Flott å få så mange tilbakemeldinger. Dessverre har jeg ikke tid til å svare på alle, i hvert fall ikke med det samme.

    Allikevel vil jeg anbefale innlegg nr. 39 fra en distingvert herre ved navn “Jekkeren”. Til deg kan jeg si at jeg aldri går på byen, er elendig til å slåss, og hvis jeg noen sinne var i tanker om å slette innlegget gjør jeg det i hvert fall ikke etter din kommentar.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  45. gulper sier,

    desember 15, 2006 at 2:26 pm

    Hvem har vært full? Hvem har vært på talerstolen i fylla? Er en voken mann full en god tid etter at han inntok en øl, sans.vis 0,33l og 3 aquavit som sans.vis var 2 cl glass som er std. i Norge. Fantastisk hvor tøvete enkelte kan få seg til å være mht. å sammenligne dette med sjåfører, leger etc. I motsettning til disse er Sandberg er ansvalig for selv, og kun seg selv. De som er uenig kan la være å stemme på han ved neste anledning.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  46. finnmark sier,

    desember 15, 2006 at 2:32 pm

    Folk sørpå er utrolig sneversynte og dobbeltmoralistiske,,,,nei takke meg for at jeg bor her nord hvor folk ikke driver på med flisespikkeri

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  47. Aetius sier,

    desember 15, 2006 at 2:35 pm

    Hehehe, i feel your pain Furre. Humorløse mennesker er alltid lite morsomme. Nok et bevis på at VG burde ha et shitlistefilter på kommentarene de tillater at leserne deres legger igjen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  48. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 2:39 pm

    #48 Aetius

    Vel, de får drive på. Nå tar jeg en kontemplativ helg for å tenke over hvordan jeg kunne finne på å sammenligne Per Sandberg og svirebrødrene hans med en lege. Huff, hvordan kunne jeg?!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  49. Aetius sier,

    desember 15, 2006 at 2:43 pm

    #49 Tsk, tsk, en lege avgjør jo bare en persons liv, en politiker fucker jo opp livet til hundretusener med sine avgjørelser. Selvfølgelig kan vi tillate at de er noe bedugget når de skal hamre gjennom et tvilsomt lovforslag.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  50. Ulrich sier,

    desember 15, 2006 at 2:52 pm

    Arbeidsgiveren til stortingspolitikere er vi, folket.Men så lenge enkelte sentrale politikere (også regionalt og lokalt ?) opphøyer seg slik som tilsynelatende noen stortingspolitikere har gjort nå i forhold til å nyte alkohol i arbeidstida, må de tåle konsekvensene mediamessig. At enkelte partimessige “Ludvig XIV” tar sine pappenheimere i forsvar for å drikke på jobb gjør saken mer håpløs i forhold til hvordan vi oppfatter politikere. På den annen side……..hva er best (verst ?).. edru rikspolitikere som løper fra løftene sine fortere enn en hest traver eller tilsynelatende berusede politikere i Riksforsamlingen som “sier det de reelt mener ? God jul….:-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  51. Kontinentet sier,

    desember 15, 2006 at 3:06 pm

    Bor og jobber på kontinentet og er akkurat tilbake fra en god lunch bestående av god mat med tilbeør. Dette er ikke akkurat uvanelig der hvor jeg bor. Kan ikke se noe problematisk i dette i det hele tatt. Det skjer ikke hver dag og man er da stort sett tilstede på jobben hver dag selv om noen dager er mindre prosuktive enn andre. Dette er bare nok et eksempel på en heksejakt man ikke har sett maken til siden de ble brent på bålet for 500 år siden. Slutt med sytingen, lev livet, det er kort nok som det er!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  52. Gunnar sier,

    desember 15, 2006 at 3:12 pm

    Var i Frankrike en tur. Der drikker de fleste vin i lunchen. Ingen ser på det som problematisk. Det er også vanlig i andre land.

    Nordmenn har et veldig sært forhold til alkohol.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  53. Geir Simonsen sier,

    desember 15, 2006 at 3:38 pm

    Hadde jeg drukke på jobben hadde jeg fått sparken dagen etter.

    Hvem tror politikerne at de er?

    Men vi får vel de politikerne vi fortjener.

    Sandberg mobbet fordi han drikker på jobben? Hallo han burde ha fått sparken!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  54. tlc sier,

    desember 15, 2006 at 3:40 pm

    Bilkjøring i beruset tilstand er ulovlig. Å operere i beruset tilstand er imot stillingsinstruksen, og sikkert også ulovlig. Sandberg’s alkoholinntak var IKKE ulovlig, og heller ikke imot stillingsinstruksen. Hvis du vil ta deg en øl i arbeidstida, så få deg en jobb der dette verken er ulovlig eller mot stillingsinstruksen, det er en god del av dem.

    Det at du ikke ser forskjellen og prøver å sammenligne ulovlig og lovlig alkoholinntak viser bare at du ikke er spesielt smart, det er helt irrelevant for diskusjonen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  55. Emilie sier,

    desember 15, 2006 at 7:17 pm

    Slutter meg til JohnB

    Finn viktigere ting å skape engasjement rundt.

    DETTE ER RETT OG SLETT FLAUT VG ..og viser kun hvor ivrige dere er med aa henge ut FRP…!!!

    (Pst…tror apsolutt effekten er stikk motsatt)

    Emilie

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  56. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 7:47 pm

    Jeg har dessverre fortsatt ikke tid til å håndtere alle kommentarene.

    Jeg registrerer i hvert fall at mange er enig med meg i at stortingspolitikere ikke bør drikke i arbeidstida. Videre ser jeg at mange ikke skjønner at dette innlegget er skrevet med en solid dose ironi.

    For å klargjøre for dere der ute som ikke begriper dette: Poenget med innlegget var å sette saken på spissen. Jeg mener at siden andre yrker med stort ansvar har forbud mot alkoholinntak, bør også politikere som faktisk deltar i styringen av landet også ha det. Hva er vel viktigere enn jobben deres?

    Videre er det subjektive målet “ikke synlig beruset” uholdbart som evaluering av påvirkningen alkohol har på hver enkelt. Det samme er til en viss grad tilfelle for alkoholinnholdet i blodet. Nulltoleranse er derfor et greit utgangspunkt.

    Men for all del, vil dere gå i bresjen for at Stortingspolitikerne skal kunne drikke det de finner for godt, så stå på.

    Jeg er ikke kirurg. Hvorvidt jeg er dum er vanskelig for meg å kommentere, men objektive rapporter tyder hittil på det motsatte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  57. snusen sier,

    desember 15, 2006 at 8:36 pm

    Har skjønt dette lenge jeg.Politikk

    på så “høyt” plan som fra fremskrittspartiet kan bare utføres i fylla.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  58. KGL sier,

    desember 15, 2006 at 9:07 pm

    Ok, jeg er forsåvidt enig i at alkohol ikke bør nytes på Stortinget eller i noen jobbsammenheng for den saks skyld. Men, mannen har da beklaget det hele..og sist jeg sjekket var det menneskelig å dumme seg ut. Den oppmerksomheten denne saken har fått i media er meg en gåte. Helt utrolig at man finner slike saker som dette så innmari interessant at det er oppslag i media og internett i dagesvis..men, “skandaler” selger, og vi kjøper:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  59. lillevanilje sier,

    desember 15, 2006 at 9:09 pm

    Dette var et morsomt innlegg, som du også har fått mange og gode spissformulerte kommentarer på.

    det er på tide at vi begynner å ta eksempel etter våre fremste tillitsvalgte ledere – la oss få lang lunch med juleøl og akevitt på dager hvor viktige besluttninger skal stemmes over/tas! Hele året. Og selvfølgelig ikke et kundemøte uten vin og øl.. representasjon kalles det vist.. ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  60. Brith sier,

    desember 15, 2006 at 9:47 pm

    Kom igjen..la oss alle ta jula på forskudd og starte arbeidsdagen med en skikkelig cognac!!Spiller ingen rolle om det blir tre eller fire..så lenge jeg kan si at jeg ikke meker noe.Hvorfor ikke la stortinget bli et eksempel,og innføre alkoholsjenking på alle landets arbeidsplasser..slik kan vi alle la arbeidsdagen bli mere meningsfylt.

    Skjemmes av å være norsk om dagen!!Latterlig at vi i d hele tatt har en debatt om hvorvidt d er greit å la politikere gå på stortingets talerstol etter å ha drukket!!Hadde d vært hvilken som helst annen arbeidsplass her i landet hadde en måtte gått på dagen!!Og på toppen av d hele kan Siv Jensen atter en gang unngå å beklage d hele og legge seg flat.Tilfeldig at d atter en gang var et av Frp sine kloke hoder som atter en gang trør i salaten??

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  61. Min Analyse. sier,

    desember 15, 2006 at 10:28 pm

    Hva sier man til de nye generasjoner som leter etter nye rusmidler og prøver og eksperimenterer med dem. Like under Stortinget i T-bane stasjon samles hvert år tusendvis av sprøyter ved skinner. Hasj røykes åpenbart om det er stasjoner eller holmenkoldagen. 1985-mobbing av utenlands barn med løgn”sønnen din selger hasj”, løgn har forbannelse, blandes den med narko og rus bli den endå sterkere. Stortinget/samferdsel må også se etter lekkasje av vann mellom Nat.teateret og stortinget stasjon, der kjøres baner i liksom “kloakk” gjennom.Hilsen, norsk pakistaner.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  62. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 10:39 pm

    Jeg vil gjøre enda en ting klart: Flere av kommentarene her går på Per Sandberg. Det er greit nok. Men i mitt innlegg nevner jeg ikke ham med navn i det hele tatt. Visst har han vært litt korttenkt, visst er jeg grunnleggende uenig med mannen i alt som har med politikk å gjøre, men så lenge en rekke representanter står fram og sier at de drakk før en avstemming er det lite konstruktivt å angripe Sandberg. Da er det noe med hele drikkekulturen på Stortinget man må ta tak i.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  63. Fureflagellat sier,

    desember 15, 2006 at 10:44 pm

    #61 Brith

    Du har et godt poeng her. Hvorfor skal vi i det hele tatt måtte diskutere dette? Det burde si seg selv at politikere skal gå edru på jobb som andre folk.

    Lenger oppe var det noen som nevnte at stortingsrep. ikke har det i sin jobbinstruks at de ikke skal drikke. Det har da for søren ikke jeg heller, men det betyr ikke at arbeidsplassen min mener at det er greit. Dette blir feil bruk av logikk, på linje med følgende eksempel: I USAs grunnlov står det at alle har rett til å bære våpen. Det er en viss forskjell på det og slik det tolkes av mange, nemlig at de har en PLIKT til å bevæpne seg. Grunnlaget er riktig, men resonnementet er feil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  64. Lærer sier,

    desember 15, 2006 at 11:07 pm

    I mitt yrke gjør det vel heller ei noe om jeg er beruset, så lenge det ikke er synlig? Dere ville vel gjerne sendt barna deres på skolen om dere visste det var alkohol servering på lærerværelset?

    Skal jo ikke gjøre noe annet en å ta vare en liten prosentanndel av norgesbefolkning, stortingsrepsentanter skal jo ta vare på oss alle.

    Men, vi får jo de politikerne vi selv fortjener, de er minst like åndsvake som resten av folket.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  65. Fureflagellat sier,

    desember 16, 2006 at 8:36 am

    #64 Lærer

    Nei, det ville jeg bare sett på som en fordel. En knert innabords hos lærere vil sikker føre til mer kreativ undervisning og en artigere hverdag for elevene!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00