“Morsomt” om pedofili på VG nett! Ha ha!

av   november 15, 2006 at 8:30 am (teite_journalister)

På dagens VG nett er det en epistel om ei italiensk lærerinne som har hatt sex med en del elever i 13-14-årsalderen. På kateteret.

Dette er beskrevet i smakfulle ordelag av journalisten, der muntre ordspill som "sex-gangen" og "ekstratimen ble til sextratimen" er tatt i bruk.

Bra jobbet, håper du er stolt av deg selv, kjære journalist. Det er nettopp skribenter som deg vi trenger for å gjøre sex med mindreårige mer tilgjengelig for mannen i gata.

Jeg føler at Se og Hør er det neste naturlige trinnet på karrierestigen din.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

42 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

  1. Nunzio sier,

    november 15, 2006 at 8:38 am

    Jepp, det er fantastisk journalistikk.., Jeg blir så imponert!;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. jojja_1 sier,

    november 15, 2006 at 8:40 am

    Syntes splitter pine naken var kjempe bra, er det noe som heter det da. Skulle gjerne vista hva det betydde i såfall.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Mamzen sier,

    november 15, 2006 at 8:41 am

    *spyr*

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Kid_Emo sier,

    november 15, 2006 at 8:41 am

    Uten å kommentere selve saken vil jeg bare spørre om det ikke egentlig heter “pedofili”, “overgrep” eller lignende? Incest er vel fortrinnsvis når overgrep skjer eller seksuelle relasjoner innledes i familieforhold.

    Det er mulig begrepet også omfatter tilfeller av seksuell mishandling der overgriperen er en tillitsperson i forhold til offeret, forresten. Jeg husker ikke! Er det noen som har dette klart for seg og vil opplyse meg, takk?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. Zandile sier,

    november 15, 2006 at 8:45 am

    Utrolig dårlig av VG ja, men så veldig mye med incest å gjøre har det vel kanskje ikke? Såfremt ikke lærerinnen var i slekt med en av elevene da, men det sier ikke artikkelen noe om.

    Pedofili derimot…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. azteca sier,

    november 15, 2006 at 8:47 am

    Kanskje de skulle hatt en moderator i VG som kunne stoppa denne tendensiøse artikkelen…….. (hæh)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. Ingunn sier,

    november 15, 2006 at 8:59 am

    Hysterisk morsomt, det må jeg si. Det er ganske trist at folk ikke skjønner selv når ordspill ikke egner seg. Man er journalist, ikke idiot.

    (Bite me)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. zuulroy sier,

    november 15, 2006 at 9:06 am

    Dette er faktisk et klassisk grep som viser at når gutter blir utsatt for overgrep av kvinner blir det ikke tatt på alvor: Menn kan ikke voldtas. Tenk deg samme scenario med fem små jenter og en naken mannlig lærer. Ramaskrik og lynsjestemning. Når en kvinnelig lærer gjør det samme er det bare litt sånn koslig Mrs. Robinson stemning

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 9:11 am

    Alle språklige kommentarer er tatt til følge. “Incest” erstattes med “pedofili” i overskriften.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Kid_Emo sier,

    november 15, 2006 at 9:11 am

    #8

    Hei, dette er faktisk en fiffig observasjon. Jeg tror du har rett!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 9:14 am

    #8 zuulroy

    Enig med deg, og det er synd at det er slik. Det er kanskje mulig at lærerinnen faktisk lot seg overtale av 13-åringene til å ha sex med dem, men da er det noe som mangler et sted i utgangspunktet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 9:28 am

    Rent bortsett fra at denne tildragelsen var ulovlig, moraklsk forkastelig og katastrofal for lærerens karriere, tillater jeg meg å tvile på at det ble benyttet kateter under seansen.

    Skjønner ikke hva det har med sex å gjøre. For kort tid siden fikk jeg nemlig se kateter for første gang. Et ubehagelig syn, for å si det forsiktig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 9:30 am

    Det er siste mote å stave moralsk “moraklsk” nå. Skriv det på tavle med en gang.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 9:32 am

    #12 stjordal1

    Jeg tror muligens kateter i denne sammenhengen henviser til lærernes skrivepult i klasserommet, ikke gummiledningen som… ja, resten kjenner del de fleste til.

    #13 Jeg tar en telefon til Sylfest L. (ikke S.) med det samme.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. Kid_Emo sier,

    november 15, 2006 at 9:32 am

    #12

    haha, kateter… Katerer-kateter!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 9:35 am

    #1 Nunzio

    Ja, det er vanskelig å ikke la seg imponere…

    #2 jojja

    Jeg tror splitter pine naken er enda et fortvilet forsøk på ordspill fra jounalistens side.

    #3 Mamzen

    Ditto. Papir?

    #6 azteca

    Det burde vært en knapp over hver artikkel, i likhet med det vi har her i VGB. “Upassende artikkel? Lær journalisten folkeskikk. Trykk her.”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  17. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 9:36 am

    Tillegg til min egen kommentar #14:

    Jeg ser nå i ettertid at skrivepult kan oppfattes som et forsøk på ordspill. Det er det på ingen måte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  18. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 9:40 am

    #14

    Javel. Men hvordan…? Å ja.

    (Jeg måtte bare stable på bena noen innvendige bilder)

    Jeg innser at bruken av kateter i egenskap av skrivepult kan med med litt smidighet benyttes. Det var egentlig en lettelse å kunne “koble bort” det andre kateteret.

    Komisk at du skulle nevne Sylfest, forresten. Jeg har allerede fått inn en epost fra Sylfest vedr. andre nye liksomord basert på tastefeil. Blankt avslag, faktisk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  19. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 9:42 am

    #17

    Tanken slo meg også. Da kunne det for eksempel blitt slik:

    - Har du skrivepult idag?

    - Nei, jeg har bare regnepult, jeg.

    - OK. Da tar vi det i morgen, da.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  20. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 9:46 am

    #19 stjordal1

    Jeg går ut fra at dette ordspillet blir morsomt først når man uttaler “pult” med tjukk L.

    Vent litt…

    Nei, var ikke så veldig morsomt da heller.

    Nå har vi for øvrig fått en gravalvorlig sak til å munne ut i det reneste vissvass. Ikke verst.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  21. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 10:00 am

    #21

    Det er tragisk hvis slike artikler ripper opp i noe som det ikke bør. Håper det går bra med deg allikevel.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  22. Kristian sier,

    november 15, 2006 at 10:39 am

    Dette er jo knapt et overgrep, enhver sunn guttesjel ville verdsatt en slik mattelærer, og husket minnet om denne seansen gjennom hele livet med stor glede. Læreren som avbrøt seansen som bør bures inne.. ;-) Dette er den enkle sannhet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  23. Moonshine sier,

    november 15, 2006 at 12:17 pm

    Dette er journalistisk lavmål. Kunne kanskje forventet noe slikt i det som en gang het Søndagsavisen, men i VG???

    Er det rart at overgrep ikke blir prioritert. Jmfr. gårsdagen Brennpunkt i NRK 1.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  24. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 12:37 pm

    #24/25

    Det merkelige er at det står en annen, lignende sak på dagens VG nett:

    http://www.vg.no/pub/...

    Hva er forskjellen? Her er det en kvinnelig lærer som har hatt sex med en 17 år gammel elev, og her får vi en “skikkelig” artikkel om saken. Hva er forskjellen, og hvorfor ble det ikke skrevet en lignende saklig artikkel om den andre saken?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  25. Jonas sier,

    november 15, 2006 at 1:06 pm

    #21 Kommentar fra Eliseo Per Moen Ponta:

    “Dette er ikke Torsdagsklubben med Otto Jespersen..!”

    Nå vil jeg påstå at ikke engang Otto Jespersen ikke er så usaklig, men…

    Se og Hør neste, indeed.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  26. Jonas sier,

    november 15, 2006 at 1:09 pm

    Hva med å “tipse” journalisten her om hans usaklighet? Får han nok “tips” kan det kanskje endre skrivemåten hans? Eller kanskje han liker å provosere og vil ta steget ett hakk videre i neste lignende artikkel…

    http://www.vg.no/tips...@vg.no

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  27. - sier,

    november 15, 2006 at 1:27 pm

    Jeg synes artikkelen var bra jeg. Ikke la deg stoppe av en humørsyk surpomp. Jeg er temmelig sikker på at journalisten ikke prøver å fremme pedofili med det han skriver

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  28. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 1:33 pm

    #29 Jonas

    I og med at det er linket til innlegget mitt direkte fra artikkelen regner jeg med at journalisten har fått med seg noe av kritikken.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  29. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 1:38 pm

    #30

    Det er ingen som tror seriøst at dette er et forsøk på å reklamere for pedofili, selvfølgelig ikke.

    Likte forresten å bli kalt “en humørsyk surpomp”. Takk for den.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  30. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 1:45 pm

    #32

    Jasså?

    Er det en humørsyk surpomp du er?

    Da vet jeg sannelig ikke om jeg gidder blågge mer med deg, din humørsyke surpromp du er. Fysj! Vask munnen din med bleketannkrem med en gang.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  31. Fureflagellat sier,

    november 15, 2006 at 1:50 pm

    #33 stjordal1

    Jeg skjønner godt hvis du ikke orker mer av meg. Jeg har forresten ikke igjen noe bleketannkrem (ble litt VEL mye bleking i Helga), men er det greit hvis jeg drar og tar en UV-behandling en av de nærmeste dagene?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  32. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 2:58 pm

    #34

    Ja, maarud saa maarud osv.

    Som et lite gledens budskap i all denne tristesse, har jeg blitt meg fortalt at en tidligere sambygding av deg har blitt Extra-milionær.

    Og gjett hvor loddet ble kjøpt! I den nyss nedsunkne Agnes-kiosken på Biri! Tøft! Hæ?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  33. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 3:00 pm

    (Jeg vet at millionær skrive med to l’er, men jeg klarer liksom ikke å dy meg. Jeg bare MÅ trykke på sendknappen…)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  34. Stjordal1 sier,

    november 15, 2006 at 3:08 pm

    Bare en liten tanke…går det an å være en sursyk humørpromper?

    Nei. Det gjør vel ikke det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  35. Bjørn Smestad sier,

    november 15, 2006 at 5:44 pm

    Godt observert og kommentert! Ufattelig at vg kan “trykke” noe sånt. Jeg tror du er inne på noe med at det liksom ikke er så “farlig” når det er kvinnen som er overgriper – kombinert med avstanden til Italia. Tror neppe vg ville skrevet noe slikt hvis det var en mannlig lærer i Oslo som begikk overgrep mot sine elever.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  36. The man sier,

    november 15, 2006 at 6:18 pm

    For dere som er av den bedre halvdel , la meg forklare dette kort og enkelt. Dette er alle gutters drøm, og dette er heller tvilsomt at skjedde uten samtykke fra gutta. Jeg tviler sterkt på at en kvinnelig lærer klarer å dra 5 tenåringer inn på et rom med fysisk makt.

    Vi gutta er enkle individer og slik er det bare :D

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  37. Fureflagellat sier,

    november 16, 2006 at 8:39 am

    #38 Bjørn Smestad

    Der har du et poeng. Tror ikke dette kunne vært skrevet om en sak i Norge uansett kjønn på overgriper.

    #39 The man

    Uansett om dette er frivillig fra guttenes side er det unødvendig å skrive en artikkel på denne måten. Nå er riktignok sexuell lavalder i Italia 14 år, så det er ikke sikkert læreren har gjort noe ulovlig (forutsatt at gutta er over 14, utover å ha sex med en elev, som er moralsk i grenseland for å si det mildt). La oss si at det samme skjedde i Norge: ei lærerinne hadde sex med 5 16-årige elever til stede. Tror neppe det hadde blitt en humorspalte i VG ut av det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  38. Bjørn Smestad sier,

    november 16, 2006 at 8:40 am

    #39: Ja, det stemmer at det ofte er slik at barn som er utsatt for seksuelle overgrep selv “vil” det. Men det er vanskelig å vite om de “vil” fordi de stoler på voksenpersonen, om de ikke tør annet, om de faktisk er “voksne nok” til å ta en slik avgjørelse eller annet. Det er derfor vi har regler som skal beskytte barn mot voksne som utnytter at barna “vil” dette.

    Loven er enkel (og etter min mening riktig): det holder ikke å få barnets tillatelse for å ha sex med et barn. Barn skal beskyttes mot å måtte ta slike avgjørelser i møte med voksne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  39. Fureflagellat sier,

    november 16, 2006 at 8:40 am

    #35 stjordal

    Fantastisk! Og jeg som ikke visste at Agnes var tippe-kommisjonær en gang! Du har etter hvert tilegnet deg imponerende kunnskaper om de til enhver tid rådende lokale forhold på Biri. Flott!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  40. Soulmate_1 sier,

    november 16, 2006 at 8:50 am

    “Jeg var for svak, og reagerte ikke som jeg skulle på deres dårlige oppførsel”, sier lærerinnen ifølge VG.

    What??

    Om så 13-14 år gamle gutter skulle ha et utbrudd av hormoner, så betyr ikke det at voksne skal ha sex med dem for det !

    Jaggu er det mye sykt å lese…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  41. L sier,

    desember 7, 2006 at 6:41 pm

    Litt sen bumping, men hva om dette hadde vært artikkelen:

    “Mattelærer innrømmer katetersex

    Den 33 år gamle mannlige mattelæreren skulle ha ekstraundervisning med fem jenter i 13-14-årsalderen. Det endte med «sex-gangen».

    Det var nemlig en av elevene som begynte å spørre om lærerens sexliv, og dermed ble plutselig ekstratimen til sextratimen.

    Nå ber læreren innstendig om at hans identitet ikke blir avslørt.

    - Da må jeg flytte. Mine omgivelser vil aldri tilgi meg, sier han.”

    Jeg kan meget godt forestille meg ramaskriket hvis dette hadde gått i trykken.

    Min tese er at denne artikkelen aldri hadde blitt skrevet slik hadde det vært en mann som stod for overgrepene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  42. Fureflagellat sier,

    desember 7, 2006 at 7:18 pm

    #44

    Setter alltid pris på litt bumping.

    Tror at du, i likhet med andre her, har helt rett i at artikkelen slik du skriver den aldri kunne vært skrevet.

    Greit nok at 13-14-åringer har kløe i hormonene, men det gjør ikke at en sak kan eller bør gjengis slik det er gjort av VG.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00