Åndenes makt – en anmeldelse

av   oktober 23, 2006 at 8:41 am (erfaringer, supernatural)

I går kom jeg i skade for å ta en titt på "Åndenes makt" på TV Norge. Maken til bortkastet tidsfordriv skal man lete lenge etter.

Som innledning fikk vi greie på at det var et "nærvær" i huset til familien et-eller-annet. "Nærværet" var sterkest i rommet til en av ungene i huslyden. TV Norge illustrerte ved å filme en nusselige teddybamselamse som satt på et Ole Brumm-sengesett på en skummel måte ledsaget av fryktinngytende musikk. Jeg ble nesten redd sjøl der jeg satt.

Og mannen i huset, far sjøl, hadde installert seg i en slags binge i kjelleren med ekstra TV og en rammemadrass. Her pleide han å se på "ishockeykamper" og "andre interessante ting". Det ekle, fortalte han, var at han av og til følte at noen hadde vært i rommet når han kom inn. Det luktet svett mann, som han sa.

(Avsnitt fjernet av selvsensuren).

Kjellerdører åpnet seg, folk datt ned trapper rett som det var, og ting flyttet seg spontant omkring. Men det aller, aller verste, egnet til å gi selv den mest hardbarkede seer et anfall av akutt gåsehud, var at "nærværet" hadde RYDDET I VASKEMIDLENE I KJELLEREN! Grøss og grus. Et spøkelse med støv på hjernen. Fri og bevare meg vel.

Etter som jeg har skjønt kommer det på et tidspunkt i programmet en svindler med dype lommer og direktelinje til det hinsidige for å jage gespenstene på flukt. Jeg slo av i godt tid og gikk og la meg, så jeg slapp å overvære den lidelsen. At flere hundre tusen sitter og ser på dette mølet er for meg en gåte.

Mitt spørsmål er: Hvorfor, kjære mennesker som er plaget med paranormale fenomener eller bare roter rundt i fylla og ommøblerer uten å huske det dagen etter, hvorfor må dere stå fram på TV? Hvorfor må dere vise fram de rotete husene deres, og la en kommersiell TV-kanal filme sengene til barna deres? Tror dere TV Norge gjør det for å være snille, eller for å tjene penger? Er det virkelig så mye om å gjøre å få de tilmålte femten minuttene i rampelyset? Vær så snill, vil dere absolutt gjennomføre eksorsime i deres eget hjem, så la oss slippe å se det på TV.

Takk og pris for av-knappen.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

19 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

  1. Renate-Spinate sier,

    oktober 23, 2006 at 9:08 am

    Så du tror med andre ord ikke at det finnes mer mellom himmel og jord?? Selv synes jeg tanken på det hele faktisk er litt spennende…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Fureflagellat sier,

    oktober 23, 2006 at 10:16 am

    #1 fra Renate

    Det finnes ikke mer mellom himmel og jord, nei. Om det finnes mer enn vi vet om kan jo hende, sannsynligvis, men det meste kan nok forklares på en rasjonell måte.

    Inntil den dagen jeg opplever noe jeg ikke kan forklare med (sunn) fornuft, og som jeg kan forsvare overfor meg selv som et overnaturlig fenomen, vil jeg være sterkt tvilsom.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Croen sier,

    oktober 23, 2006 at 11:14 am

    Jeg tror heller på at noen går i søvne og digger å skremme folk:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Stjordal1 sier,

    oktober 23, 2006 at 11:29 am

    Dette var en go’bit.

    Jasså du tror ikke på dette? Vel. Ikke jeg heller, for å være ærlig.

    Men jeg skulle gjerne like at en eller annet pjoltergeist tok seg en tur i kjellern og stablet opp veden jeg fikk før helga. Men helst uten av TV-Norge dukket opp, da.

    Jeg jobber i media, og her har vi en regel som sier at folk må beskyttes mot seg selv. Det virker ikke som TVN har kjennskap den denne regelen.

    Men så ille som Ricky Lake-show er det ikke, das…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. Fureflagellat sier,

    oktober 23, 2006 at 11:57 am

    #4 fra stjordal1

    Huff, jeg vil helst slippe å se deg lempe ved i bar overkropp i beste sendetid. Ikke at jeg har noe imot overkroppen din, bare så det er sagt. Det er bare en veldig unødvendig opplevelse.

    Ingenting er så ille som Ricky Lake. Det måtte i så fall være Jerry Springer. Jeg kunne forresten nevnt noen norske konsepter også, men så ser jeg at du jobber i media, og da er jeg redd for at du er involvert i noe av det. Jeg er konfliktsky og avstår fra videre kommentering.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. GreeBo sier,

    oktober 23, 2006 at 12:10 pm

    Skulle gjerne hatt ett skrømt i huset som hjalp til med ryddinga…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. henning sier,

    januar 14, 2007 at 11:17 pm

    jeg gleder meg til den dag du finner deg et hus med et eller flere gjenferd i . jeg respekterer at du ikke tror på gjenferd , men jeg vil allikevel minne deg på at gjeferd fins. d er ofte gamle hus/bygningr d spøker i .og hus som har hatt forskjellige eiere.også nye hus kan d spøke i ,fordi tomta huset står på er hjemsøkt.la oss si d slik : du tror d ikke før du får se og oppleve gjenferd selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. Fureflagellat sier,

    januar 15, 2007 at 9:15 am

    #7

    Ti poeng til Henning.

    Og jeg gruer meg også fælt. Huff.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. ronny sier,

    mars 4, 2007 at 7:43 pm

    hehe… utrolig med idioter som ikke tror på annet enn det de evt opplever selv. og mener de er analytiske og sunne i fornuften. om 10000 mennesker kommer og forteller om konkrete opplevelser som ikke kan forklares er det god nok grunn for meg til å tro på dette. det er med så mange mennesker så og si statistisk bevist…

    enig med henning. hadde vært kult om dere sutrete skeptikere får oppleve noe realt sjøl… ja, takke meg til av-knappen, for min del kan dere bare skru av.

    selv har jeg sett de fleste episodene av åndenes makt og synes det er utrolig bra at folk som plages med dette, og det er ikke selvvalg, blir kvitt problemene og får ha huset sitt i fred.

    om dere tar dere tid til å undersøke hva folk faktisk har opplevd, vist litt ydmykhet, hadde dere kanskje skiftet mening.

    en person, som tror på dette, besøkte et hus i sverige. sammen med han ble en kompis av meg med, som var hyperskeptiker, og ville med denne turen stadfeste sin overbevisning. han var omvendt før han kom tilbake til norge, for å si det slik.

    det han opplevde i sverige var ikke til å tro, hverken for meg eller han, men nå tror han helt klart der mer mellom himmel og jord….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Fureflagellat sier,

    mars 5, 2007 at 7:53 am

    #9 ronny

    Jeg skrev en stygg kommentar til deg, kjøre medmenneske, men har ombestemt meg. Ronny kan tross alt ikke klandres for at han ikke vet bedre enn å kalle folk han forsøker å overbevise for idioter.

    Jeg ønsker god bedring, ronny, og velkommen tilbake en gang du vil argumentere en smule mer saklig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Kid_Emo sier,

    mars 5, 2007 at 8:02 am

    Hahaha, finfin anmeldelse. Jeg har ikke sett programmet selv, men antok at det var noe som det du beskriver. Å, jeg elsket det med “svett mann”. Haha, det er nok mannfolket i huset som har satt igang hele eksorsismetøvet som en panikkmanøver for å unngå at konen finner ut hva som egentlig foregår av mannfolkaktiviteter i kjelleren.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. Fureflagellat sier,

    mars 5, 2007 at 9:40 am

    #11 Kid_Emo

    Vel, nå var ikke hovedhensikten å henge ut denne mannen spesielt, men jeg ser at det kan oppfattes slik…

    Poenget mitt er at man aldri må ta det man ser på TV for god fisk. Og særlig ikke på TV Norge, som ikke eier hemninger når det gjelder å sende dårlige dokumentarer og serier.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  13. Ronny sier,

    mars 5, 2007 at 11:33 am

    Allikevel er det nettopp det du gjør, Fureflaggelat: du henger ut en person som tydelig har hatt opplevelser han sliter med. Du som skriver offentlig og greier: hvorfor kontakter du ikke “den svette, illeluktende personen” som du stigmatiserer til så og si sitte der å se på pornofilmer, og undersøker saken? Kanskje han har opplevd noe som ikke kan forklares? Kanskje han til og med er en troverdig og hyggelig person.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  14. Fureflagellat sier,

    mars 5, 2007 at 1:00 pm

    #13 ronny

    Jeg har aldri skrevet at vedkommende er hverken illeluktende eller antydet at han er lite troverdig. Jeg kjenner ham ikke, og ønsker ikke å uttale meg om det på annet grunnlag en “på seg selv kjenner man andre osv”. Det som var tydelig var at han ikke slet mer med hendelsene enn at han sto fram på TV i beste sendetid…

    Jeg mener ikke at de som har opplevd “overnaturlige” fenomener er løgnere. De har helt sikkert reelle opplevelser som ligger til grunn for deres syn. Men jeg personlig kan altså ikke si å ha opplevd noe som er uforklarlig. Felles for slike fenomener er at de ligger utenfor vitenskapelig målbare størrelser, og da ligger det i min natur å forsøke og forklare det på fornuftig vis, mens andre tar det meste for god fisk.

    Innlegget mitt er først og fremst et spark i retning kommersialiseringen av dette temaet, som folk er med på å bygge opp under ved å stille opp på slike programmer.

    Og er det ikke hyggeligere å føre en saklig diskusjon enn å kalle hverandre (altså meg) for idiot? Det syns i hvert fall jeg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  15. Ronny sier,

    mars 5, 2007 at 1:20 pm

    Fysikkens målbare størrelser… jeg har selv mange års utdannelse i fysikk og vet om dette målegreiene: eksempel: din egen munn og din egen nese kan lukte og smake mengder av kjemikalier som ingen instrumenter kan måle.

    Kanskje våre følelser kan føle noe mellom himmel og jord som ikke er målt enda? Og som ikke er påvist av vitenskapet? Det er jo å oppdage ting som ikke er påvist av vitenskapen som gjør at folk f.eks får Nobels fredspris. Selv Einstein fikk så øra flagret av slike som deg for hundre år siden. Det visste du kanskje ikke nei.

    Det er det som er med skeptikere: dere har ikke tenkt lenger enn deres egen nese, og greier ikke snu deres enkle logikk og stille spørsmålet som alle som driver verden fremover stiller: kanskje det ja?, kan det være tilfelle?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  16. Ronny sier,

    mars 5, 2007 at 1:36 pm

    Jeg skal forresten modere idiotuttrykket mitt om du tar tilbake dette:

    Sitat fra deg:

    Ja, det kan jeg levende forestille meg. At det lukter litt svett mann der nede av og til. Jeg tror alle innerst inne vet hva slags lyssky underholdning som surrer og går på videospilleren der nede natterstid. Det var så vidt vi kunne skimte dassrullen under senga.

    Dette er jo så saklig du legger opp diskusjonen. Ikke rart du får provoserte svar.

    Uttalelsen forteller vel mest om hvordan du selv opererer din multimedia-seksjon, hvor du enn har den.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  17. Fureflagellat sier,

    mars 5, 2007 at 2:28 pm

    OK, få ned blodtrykket, ronny.

    Jeg velger å forholde meg til vitenskapen slik den står i dag, og ikke slik den kanskje vil utvikle seg framover. Jobber selv innen forskning og er vel nettopp derfor sterk tilhenger av vitenskapen og dens metoder.

    Det som slår meg er at så snart man ikke kan forklare noe, slår mange seg så fort som mulig til ro med at det er ett eller annet overnaturlig fenomen som har funnet sted. Jeg er slett ikke enig i at dette driver verden framover. Det strider imot et grunnleggende paradigme i vitenskapen, nemlig at teorier ikke kan bevises, bare forkastes.

    Å utvise en smule kritikk til slike fenomener vitner om at man er bevisst på sine omgivelser, snarere enn at man tror på alt man blir servert gjennom media eller andre kanaler. Da kunne vi jo like godt begynt med homeøpati, hele gjengen. Ops, der avslørte jeg at jeg ikke tror filla på homeøpati heller.

    Du må gjerne referere til seriøse vitenskapelige undersøkelser som kan være med på å overbevise nettopp denne skeptikeren. Nå har du en gyllen mulighet.

    Dette er uansett et nærmest umulig emne å diskutere. Det blir som å diskutere religion. Det beste er kanskje å være enig om å være uenig.

    Forresten: Jeg vurderer å skrive om avsnittet du peker på. Ikke fordi du syns jeg er en idiot; jeg skal nok få sove i natt allikevel, men fordi jeg ser at det er på kanten. Det er lenge siden jeg skrev det og jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på det siden. Før nå.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  18. Ronny sier,

    mars 5, 2007 at 6:56 pm

    Om du ikke tror på homøpati er helt greit for meg. Har ikke benyttet meg av det men har lest seriøs forskning som viser at visse typer homepatiske midler hjelper… f.eks mot allergi.

    Her også er det jo morsom å høre folks motargumenter: -men man kan jo ikke måle innhold av virkestoff! vel, man kan ikke måle saker vi kan lukte eller smake heller, så det er tydelig at kroppen er et mer avansert instrument enn disse slappe instrumentene, og at de dermed tar opp i seg stoffer som absolutt er der…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  19. Fureflagellat sier,

    mars 7, 2007 at 10:19 am

    Vi kan godt sneie innom homeøpati også, siden jeg tok det opp.

    At man ikke kan måle innholdet av virkestoff er nå så sin sak, det lar seg ikke alltid gjøre. Man kan jo alltids regne seg fram til at samtlige atomer det i fortynningene vil være ytterst få atomer av virkestoff.

    Jeg har gjort såpass mange fortynninger i mitt liv, der de høyeste fortynningene ikke lenger har en effekt som tidligere var tydelig, til at jeg med stor sikkerhet kan anta at fortynningene som homeøpatene opererer med ikke har en fysisk effekt. Jeg har aldri opplevd at vann har hukommelse, eller sett det rapportert fra seriøse kilder.

    Men som kjent er placebo-effekten sterk, og hvis folk kan hjelpes av slikt så kan vel det være av det gode, antar jeg. At en slik effekt er målbar er det jo liten tvil om. Man må bare ikke forveksle en psykisk med en fysisk effekt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00