Nei til smilefjes!

av   september 15, 2006 at 8:20 am (språk, tanker)

Jeg vurderer å starte et korstog. I overført betydning, selvsagt. Et korstog mot smilefjes. Denne oppfinnelsen fra mørke makter dukket opp omtrent samtidig med mobiltelefonen og chattingen på internett, og har spredd seg rundt i samfunnet som kjønnsvorter i et horehus i løpet av noen korte år.

Ironigenerasjonen må bruke koloner og paranteser for å beskrive når de er ironiske. Hvorfor ikke lære seg å skrive i stedet? Hvis smilefjes hadde vært en sykdom hadde det blitt bevilget enorme statlige midler for å utvikle en vaksine. Smilefjes har infisert skriftspråket vårt. Snart blir det akseptabelt å bruke smilefjes i romaner. Lars Saabye Christensen tar smilefjes i bruk som et litterært virkemiddel, og samtidig legges Dovre i grus.

Jeg har selv vært en storforbruker av smilefjes, både når jeg tastet på telefonen og snakket på messenger. Men nå er det jevnt slutt, jeg har sett lyset. Aldri mer skal et smilefjes forlate mine fingre  og forringe min evne til å spre god gammeldags ironi gjennom det rike skriftspråket som vi kaller vårt morsmål.

Motstandere av smilefjes, foren eder! Sammen kan vi bekjempe denne verkebyllen på det norske språk.

PS: Du som vurderer å overøse kommentarfeltet med smilefjes: Du er IKKE forfriskende morsom eller ironisk. Bare irriterende.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

11 kommentarer

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.

  1. Stjordal1 sier,

    oktober 2, 2006 at 8:50 am

    Dette var tankevekkende saker. Jeg som kun for få måneder siden har begynt å mildne mine av og til tørre brev og meldinger med smil. Men jeg føler på meg at du har rett – ikke bare med smilefjes, men også med paranterer. (Der føler jeg meg VIRKELIG truffet)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Temperamental sier,

    oktober 2, 2006 at 9:25 am

    Smilefjespå msn o.l. er jeg for. De som er standard er idiotiske, 5 p til deg, men i vennegjengen min har vi veldig mange egendefinerte uttrykksikoner som vi bruker. Vi bruker dem ikke absolutt hele tiden, men mer enn ofte nok. Msn er unntaket, syns nå jeg. Jeg vil også si at det er hovedgrunnen til smiley-utberedelsen.

    Smilef
    jes i sms – hm, helt ok, bare det ikke tar av helt … Å slenge på en “:)” når du ber noen om en tjeneste virker litt hyggelig (selv om jeg stadig sitter der med store øyne når voksne sender meg meldinger med smileyer ) …

    Men – når det kommer til all annen skriving – ja, da er jeg enig. Hold smileyene unna bloggene! Det virker uprof(f)t.

    Og så er jeg 14 og denne bloggens eier er tydeligvis 29, så … hmmm. Jeg burde nesten ha lov, siden jeg i teorien er fjortis. Neida.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Fureflagellat sier,

    oktober 2, 2006 at 9:29 am

    #2 fra temperamental

    Husk at fjortis er en tilstand, ikke en alder. Man er ikke mer fjortis enn man føler seg, pleier jeg å si.

    For øvrig enig med deg til en viss grad når det gjelder MSN. Så lenge det brukes med måte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. Fureflagellat sier,

    oktober 2, 2006 at 9:37 am

    #1

    Jeg foreslår at du starter en personlig vendetta mot parenteser. En bra start er å utelate dem fra ethvert skriftlig dokument. Det vil nok svi!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. fioljenta sier,

    oktober 2, 2006 at 9:47 am

    Hmmm… Jeg har oppdaget at det ofte er vanskelig å formidle ironi skriftlig på nett. En ting er når leserne har lest mye av deg og begynner å kjenne deg, men det er noe helt annet når noen bare stikker innom. Noen vil alltid tro at du faktisk mener det du skriver (og forstår ikke ironien). Et ;-) kan kanskje formidle at du skriver med et glimt i øyet. Har du noen gang prøvd å lese samme korte tekst med “sint” og med “mild” tone?

    Derfor mener jeg at smilefjes ikke er nødvendig når du skriver til folk som kjenner deg, men at ellers kan et smilefjes være nyttig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Fureflagellat sier,

    oktober 2, 2006 at 9:52 am

    #5 fra fioljenta

    Ja visst er det nyttig, men også feigt.

    Det var aldri noen som undertegnet aviskåseriene med smilefjes på 50-tallet. Skal vedde på at mange oppfattet ironien allikevel.

    Dersom folk som leser bloggen min ikke skiller tull fra tøys og tøys fra alvoret jeg skriver er det ikke bare beklagelig, det er en enorm bonus.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. SugarPlumFairy sier,

    oktober 2, 2006 at 9:57 am

    Huff, jeg er en synder…

    Man blir nesten litt avhengig, det går etter en stund automatikk i å uttrykke seg over msn med minst et glis eller to. Nå tenker jeg ikke over det engang, legger bare av og til merke til at jeg faktisk har en smiley i annenhver setning på msn.

    Finnes det effektive avvennings-metoder for sånt?

    :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. fioljenta sier,

    oktober 2, 2006 at 9:57 am

    #6 Et aviskåseri på 50-tallet er noe annet. For det første var det ikke så mange som skrev og for det andre var stykkene lengre. Her på vgb er det mange som skriver og mange bare skummer gjennom det du har lest før de gjør seg opp en mening om deg og dine meninger.

    Smilefjesene ble oppfunnet samtidig som behovene for korte og effektive meldinger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Satans_Sendebud sier,

    oktober 2, 2006 at 10:01 am

    Enkle er bra, akkurat som enkle banneord er det en perfekt måte å vise hva en mener og føler. Men akkurat som banneord blir for mye og for mange en ulempe. Da blir det usikkert, forvirrende og rett og slett udannet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. Fureflagellat sier,

    oktober 2, 2006 at 10:20 am

    #8

    Du har rett, alt var mye bedre før. Godt poeng du har ang. korte og effektive meldinger, men jeg sverger altså til sprøket som mitt våpen i formidling av meninger og alt det andre fjaset jeg skriver om.

    #9

    Banneord er fint, jeg krydrer hverdagsspråket mitt flittig med det. Men i det skrevne ord syns jeg banneord gir et preg av banalitet og manglende språkfantasi. Unntaket er naturligvis muntlige framstillinger i skriftform og gjengivelse dialog (noe det er mye av på bloggene rundt omkring).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Fureflagellat sier,

    oktober 2, 2006 at 10:23 am

    #7

    Det var det jeg også oppdaget. Det formelig haglet med blide tryner fra tastatuert mitt. Jeg må innrømme at det glipper et og annet :) via MSN og SMS, for ikke å snakke om på ABS og NRF, men jeg kommer meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Comments are closed.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00